måndag 5 december 2011

Nya agilityregler

De nya reglerna som börjar gälla nästa år gynnar oss inte alls.


  • Löptikar får tävla, de får till och med behålla ordinarie startnummer och inte starta sist som det var tänkt först.
  • De som har mankhöjd 43-45 cm på sin hund får nu välja om de vill starta i medium- eller largeklassen. Förut har det varit så att är hunden 43 cm eller högre så tävlar de i large. Det innebär för mig mer konkurrens då de kommer välja mediumklassen istället där det oftast är färre tävlanden.
  • I slalomhindret  kan man nu få fel flera gånger samt att går hunden fel i slalomet kan man inte bara rätta till felet utan måste börja om från början. Vi som har så svårt med slalom ändå.

Detta gör att jag tappar sugen mer för att börja tävla igen. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag är jättenöjd ändå. För vi har roligt när vi tränar.


Räven och lillmatte

2 kommentarer:

Sofie sa...

Jag tycker att det är bra att löptikar får vara med ;) men jag är ju också partiskt. men jag kan tycka att de ska få starta sist i de lägre klasserna. Sedan tror jag kanske inte att så många tävlar med en tik i höglöp som de då inte brukar fungera riktigt riktigt.

Men det är väl klart du ska ut och tävla ändå. Hinder är till för att överkommas eller hur är det jag försöker intala mig själv just nu.

becca & olga sa...

Såg inte den bilden sist!Så fin :)<3