lördag 24 september 2011

Annorlunda träning

Nej Räven, en och en halv månad gamla lillmatte är ingen nostarget. Inte heller är hon någon tasstarget. Detta är första gången jag stött på några nackdelar med operant betingning. Vi satt i sängen alla tre och jag tränade lite tricks med Zallek med hjälp av klickern varpå han duttade med nosen på lillmatte och tittade på mig och frågade om han gjort rätt och skulle få en godbit. Sedan provade han med tassen, men det verkade inte heller vara rätt. Visst hade jag, när hon var nyfödd, gett honom godis när han kom nära henne för att han inte skulle bli rädd, men jag tänkte inte att hon skulle bli ett träningsredskap.


Det är just detta som är så häftigt med den här träningsmetoden, att hunden provar sig fram på egen hand efter vad som är rätt beteende. Det stärker hans självförtroende och gör att vi samarbetar istället för att jag "kommenderar". Det är precis så här jag vill att Räven ska göra, och sedan gör det ju inget om man duttar på lillmatte ibland.

Inga kommentarer: