torsdag 22 september 2011

Dominans

Just nu i min kurs är det en diskussionsuppgift angående dominans. Jag har läst en artikel som heter "Den missuppfattade dominansen" av Per Jensen, som även skrivit den intressanta kursboken. Artikeln handlar om att dominans inom hundträning har en mänsklig betydelse som gör att dominansen har blivit missuppfattad. Den har fått en betydelse av att vara aggressiv och breda ut sig på andras bekostnad. I en vargflock utövas inte dominans på detta vis, hierarkin kan urskiljas genom att de andra vargarna är ledarparet subdominanta. För att hitta alfa-paret använder man således en uteslutningsmetod.

Mellan mig och Zallek råder samarbete även om det är jag som bestämmer när det ska ätas, promeneras och sovas. Jag är en ledare utan att aktivt utöva dominans, skulle jag vara dominant gentemot honom skulle jag inte ha hans respekt. Man kan ju mer föra en diskussion med hunden. Stämmer detta på alla hundar? Jag tycker att ledarskap har fått en så dålig klang inom hundträning. Kan man inte kallas för lärare istället?

Skriver inte i bloggen så ofta numer men vi lever och mår bra. Igår var vi i skogen och plockade lingon och tränade kontakt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Berätta mer!! Gud så spännande att få läsa om ledarskap./Freja

becca & olga sa...

Lärare är mycket bättre ord!! ;) Mkt bra skrivet, håller helt med. Vad kul att du vill vara med i tävlingen. Väldigt fin header också ;) Är bilden från borgholm??