fredag 7 oktober 2011

Klantmatte

Blev förvånad när jag häromdagen hittade en fästing på räven. Trodde den säsongen var slut. Den hade precis satt sig alldeles ovanför ögat. När jag skulle ta bort den med en bit papper blev huvudet kvar, och när jag fick bort huvudet blev det ett ben kvar i Zalleks hud. Det satt som berget trots att jag petade med en vass pincett (tror jag bara petade in det ännu längre). Peta ska man tydligen inte göra fick jag reda på efter att ha pratat med veterinär. Man kan badda med alsollösning så fixar kroppen det själv efter några dagar. Det blir till en skorpa på huden som man sen tar bort och då följer biten av fästingen med. Hoppas att Zallek klarar sig utan inflammation nu. Har därför införskaffat två O'tom Ticktwister. Med dem vrider man bort fästingen och får ett bra tag och då är det inte lika lätt det blir något kvar. Tydligen ska man inte plocka bort den för hand för då klämmer man på den och fästingen kan tömma sitt maginnehåll och därmed sprida smitta.


Nu är det säkert slut på säsongen men jag är förberedd inför nästa då det även blir fästingmedel för räven.

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv kör jag med fästingsnara, ungefär samma sak. Tack för tipset, hon ringer på söndag:)