måndag 3 oktober 2011

Rättelse

Jag måste ändra mig angående att använda lillmatte som target. Det är nog något jag ska träna på med lite äldre barn också, det är de som är läskigast. Sådär kring 3-13 år, beroende på livlighet. Han har blivit skrämd av barn många gånger, på gården till exempel, och sedan hjälper det ju inte att han är ganska så rädd i allmänhet. Rädsla är genen med högst ärvbarhet bland hundar och det är ett stort problem bland shetland sheepdogs.


Läste denna artikel. Scrolla ned om du inte orkar läsa hela.


Rekommenderar för övrigt tidningen Canis att prenumerera på.


Enligt mig är denna typ av klicker den bästa att jobba med. Det är en plastklicker och inte en i plåt som hundar brukar tycka låter obehagligt. Knappen är lätt att trycka på och man kan även trycka på den med foten.

1 kommentar:

becca & olga sa...

SV: Jag klickar strax innan den slår i för att beröma att hon står kvar medans den vippar och för att bygga upp förväntningarna tills dunsen kommer. Ne själva ljudet eller dunsen bryr hon sig inte alls om det är nog mer oblansen under själva vippen hon tycker är lite obehaglig...

Husse har en sådan i-clicker och han är jättenöjd, jag har en boxklicker som jag gillar skarpt men hans låter ju onekligen mycket trevligare ;)