lördag 1 juni 2013

Därför har jag alltid sele på mina hundar

Det började för många år sedan med att Zallek, med sitt lilla huvud, kröp ur halsbandet om det hände något otäckt. Då skaffade jag honom en sele modell normal där man sticker in huvudet och knäpper runt magen. Men tji fick jag för även den kröp han ur. Y-sele blev det självklara valet, det bekväma valet, för både mig och min hund. Jag vill inte skada min hunds hals. För även om de går fint så kan det förekomma oväntade ryck såsom att jag ramlar. Halsband ger skador på muskler och benvävnad. Och det känns tryggt och skönt med sele, det som är tryggt för matte är också tryggt. Titta in detta: http://www.sagnej.n.nu/fakta

När jag var på läger fick jag rådet att sätta stryphalsband på Kellaz. Det finns ingen risk att det ska hända. Han skulle inte fatta att det som ger obehag kommer av att han drar i kopplet. En annan tyckte att sele gör att de drar mer. Att det på något sätt skulle vara en medfödd reflex. Nu kör vi hårdträning för att Kellaz ska gå fint i kopplet, och han gör framsteg.



2 kommentarer:

Asta och Iris sa...

Det var det första rådet jag fick att byta det vanliga halsbandet mot strypkedja. jag hörde också rådet du fick och själv tror jag det är en fostringssak om hunden ska lära sig att dra i en sele eller gå fint.

Anonym sa...

Jag upplevde att Smilla drog mer med halsband än med selen.
Y-selen är skitbra som vardagssele tycker jag. När hon ska dra så har hon en dragsele med dragpunkt långt bak.
Om Smilla drar i kopplet så stannar jag och väntar tills hon slutar och sen fortsätter att gå - det tror jag är mer effektivt för att hon ska sluta dra.
Det svåra är ju att vara konsekvent tycker jag - att alltid göra lika.
//Evis & Smilla