måndag 15 oktober 2012

Förträffliga box

Hade kurs med mina duktiga agilityekipage imorse och Z satt i bilen och väntade innan det var hans tur.  Vi hade avslutat träffen med att köra en enkelbox så det var där jag och Z tog vid. Det vi gjorde (på agilityspråk) var en threddle (stavning?) på så olika vis man kan. Vi fick då användning för vår "ut-träning", vilket var mycket förträffligt.

Har nu läst Hundens beteendebiologi III på Linköpings Universitet ett tag och jag är nöjd med kursen. Det är sista steget men denna termin var det ingen träff på plats i Linköping, synd då Svartberg och Mohlin föreläste på de föregående två. Jag har just skrivit klart en inlämning om Hundars förståelse för mänsklig kommunikation. Ett ämne jag själv valt där jag letat reda på artiklar i ämnet och skrivit lite om hur hundar kan lära sig genom att titta på människor, till exempel om människan pekar på något. I en studie visade det sig att hundarna valde en matskål med mindre mat framför en med en större mängd därför att en demonstratör hade uppmärksammat den mindre portionen. Och då hade de kört en stor testgrupp där hundar fick välja fritt mellan de två olika portionerna och resultatet var att de föredrog den större portionen.

1 kommentar:

Asta och Iris sa...

Hej, det låter som om ni avacerat rejält i agility:-) Du...kul om vi åker på mässan tillsammans. Fast jag vill åka på söndagen eftersom airedaleterriern visas då.