onsdag 3 oktober 2012

Spår!

Här följer en recension av senast lästa hundbok: Spår av Christer Hansson. Den kändes för avancerad för mig men ändå så kämpade jag mig igenom den eftersom jag inte ville missa något. Det som var bra var de intressanta fakta som författaren lyfter fram i de inledande kapitlen. Visste ni till exempel att om man sätter på sig ett par sprillans nya gummistövlar kan hunden efter enbart 40 minuter sniffa upp doftmolekylerna man lämnar ifrån sig i ett personspår? Partiklarna har då trängt sig igenom gummit så pass att hunden kan känna dem. Det jag främst ville ha ut av boken var spårskisser och annan inspiration, och det fanns, men det var så mycket detaljer runt om så det orkade jag inte med. Författaren pratade mycket om vindriktningar och olika orsaker som kunde leda till att hunden inte lyckades i spåret och att han hade med sig "rökgrejer" ut i spåret för att se vart vittringen tog vägen. Överkurs för mig men säkert intressant för någon annan. Köp inte boken, hittar du den på biblioteket så låna den och ögna igenom den, mitt tips.

Vad ska man kasta sig över härnäst?


1 kommentar:

Asta och Iris sa...

Jag tycker du ska ta den bok jag rekommenderade för dig men inte kommer ihåg namnet på:0. Jag har den i bokhyllan!